Wednesday 29 November 2017

Fatwa Forex Zaharuddin Abd


Zaharuddin Abd Rahman Tidak dinafikan Sistem Kewangan Islam Yang Wujud Hari ini masih Banyak Kelemahan dan Kekurangannya. Dari pelbagai jenis Sudut, Sama ada Dari Sudut rangka kewangan dunia Yang mengcengkam, System perundangan Yang banyak kalanya tidak bersedia dan tidak menepati, pemegang saham perbankan Islam Yang 8216tidak ihsan serta terlalu mengejar keuntungan, sistem perkomputeran dan pengiraan Yang masih lagi 8216terpaksa mengikut Rentak majoriti Yang konvensional, produk perbankan Islam yang masih terbawa-bawa kehendak pelanggan berminda konvensional, pelanggan yang terlalu 8216demand kesempurnaan pada Praktis perbankan Islam tetapi diri sendiri terlalu Jahil tentang Fiqh Muamalat dan kewangan moden hingga akhirnya Menjadi racun kepada UMAT Islam, sistem matawang fiat yang direka, dicipta Dan diatur tidak dengan Kara Yang betul dan panjang lagi senarainya jika ingin saya kongsikan di sini. Dari senarai panjang tersebut, hanya satu yang ingin dikongsikan bersama dalam tulisan ringkas padat ini. Iaitu topik berkaitan sistem pengendalisch matawang yang menyukarkan perubahan untuk melahirkan system kewangan islam yang terbaik. Kesalahan pengendalian als regulasi matawang hari ini telah diakui oleh begitu ramai pakar dari kalangan muslimisch dan bukan Islam sebagai salah satu punca berlakunya kegawatan demi kegawatan. Di dalam Forum Kewangan Dunia di Genf 2010, Baru-Baru ini, Pengerusi Majlis Syariah Kesatuan Kewangan Islam Sedunia (AAOIFI) Yang juga Naib Presiden Darul Uloom, Karachi, Syeikh Mufti Taqi UThamni Telah berusaha berkongsi pandangan sebagai mewakili majoriti besar Ulama dan ahli ekonomi Islam Berkenaan system matawang. Beliau cuba membawa menyedarkan Pemimpin-Pemimpin Negara maju untuk Membrane satu perubahan radikal jika benar-benar ingin mengelakkan berulangnya 8216serangan kejatuhan ekonomi di masa akan datang. Sesuai dengan tema programm tersebut yang kuba mencari punca dan penyelesaian bagi kegawatan ekonomi baru-baru ini. Benar, di Waktu dan Ketika ini, yang praktikal adalah dengan kuba meyakinkan pemimpin Negara maju ini untuk berubah, itu adalah salah satu cara Terbaik untuk mempengaruhi System besar kewangan dunia untuk berubah dan dibaikpulih sedikit demi sedikit. Memang kita boleh menunjuk 8216lagak untuk mempertikai itu dan ini dan mengkritik system kewangan islam dengan pelbagai tuduhan keras selagi menumpang di atas system kewangan konvensional dan menggunapakai matawang fiat kertas. Namun pandangan idealen semata-mata yang tidak menjejak di bumi pasti akan gagal menyakinkan pemimpin Negara maju untuk berubah, lalu ia akan kekal menjadi mimpi dan idaman sahaja. Atas dasar esu, kita bersyukur dan berterima kasih atas unsaha Syeikh Taqi Uthmani yang amat cemerlang. Beliau mengusulkan Vorstellung perubahan praktikal yang mesti dilakukan oleh dunia bagi menghasilkan sesebuah system kewangan yang lebih dinamik dan selamat di masa akan datang. Salah satu cadangannya patut difahami sebaiknya oleh kita semua, selaku umat Islam sendiri. Kerana bagaimanakah boleh kita mengharapkan perubahan hanya dari minda dan tangan pemimpin barat sedang kita sendeiri tidak faham apa yang sepatut dan yang tidak. Justeru, di kesempatan ini saya ingin menegaskan satu perkara sahaja. Tanpa niat untuk mengulas Secara Mendalam perihal matawang emas dan praktikalitinya di dunia moden, sebenarnya ada satu isu Yang Lebih Grund Dari isu tersebut, yang tanpa memahaminya, matawang Dinars Emas (jika Mampu dilaksana) juga Akan tetap gagal dalam membentuk sebuah System ekonomi Yang Islamik dan Stabil ist. Ia adalah isu kemestian untuk mengembalikan fungsi matawang dalam Islam. KEMBALIKAN FUNGSI ASAL MATAWANG Imam Abu Hammid Al-Ghazali sejak 900 tahun dahulu telah menegaskan fungsi asal as as asiatische asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatische asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch as Beliau berkata Penciptaaan Dirham dan Dinars (matawang emas dan perak) adalah Benar-Benar satu rahmat Dari Allah taala, Kedua-duanya Pada hakikatnya Tiada nilai tersendiri Yang Boleh dimanfaatkan oleh Manusia (seperti untuk makan dan minum), tetapi akhirnya semua Manusia memerlukannya disebabkan semua Manusia memerlukan nilai suatu komoditi (barang) untuk ditukarkan taschen mendapatkan keperluan asasi makanan dan pakaiannya. Atas Sebab itu, transaksi Yang melibatkan pertukaran barangan antara satu sama Lain tidak dapat dielakkan, Namun masalahnya, bagaimana untuk diukur nilai sesebuah barang dan ditetapkan harganya Justeru keperluan itu, semua barangan keperluan ini memerlukan satu barang perantaraan Yang Boleh Menjadi ukur rujuk bagi nilai. Maka itulah gunanya Dinars dan Dirham ini (wang emas dan Perak), Kedua-dua logam berharga itu Akan Menjadi ukuran nilai sesuatu barangan gelegen kerana KEDUANYA Tidak Menjadi OBJEKTIF jual beli, ua hanya Menjadi perantaraan, jika Kedua Menjadi OBJEKTIF seluruh System ekwangan Akan Rosak DAN TERGANGGU. Kerana itulah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allahs, Allahs, Allahs, Allahs, Allahs, Allahs, Allahs, Allahs. Dari penerangan Imam Al-Ghazali ini, jelas pendirian ekonomi Islam berkenaan matawang tidak kira ia Dari jenis Emas, Perak atau Kertas fiat adalah: - a) Matawang mestilah hanya sebagai perantara bagi tranksaksi jualbeli komoditi sebenar sahaja dan ia sendiri bukan komoditi. B) Matawang mesti menjadi panduan ukuran nilai sesuatu barang keperluan. Kedua-dua syarat di atas saling berkait, tanpa salah satu, ia akan gagal menjadi matawang yang dikehendaki oleh Islam. Ini juga konsep yang telah diaku tepat oleh para ahli ekonomi seluruh dunia, khususnya Moslemischer Ökonom. Malangnya, di Ketika ahli cerdik Pandai ini menyarankan dan mengakuinya, pemimpin politik dan Taikon kewangan dan Regler badan utama kewangan dunia tidak mahu menrima Pakai cadangan dan pandangan tersebut ua tidak gelegen adalah akibat ketamakan melampau Puak korporat dan politik ini. Kesannya, hari ini matawang selain dijadikan sandaran nilai dan mittlere perantara jualbeli, ia sendiri telah dijadikan sebagai KOMODITI yang juga barang yang dijual dan dibeli. Dalam bahasa mudahnya, Emas dan matawang sendiri dijadikan sebagai objektif dalam sesuatu transaksi jualbeli ua sepatutnya hanya Menjadi perantara namun Kini, fungsinya Telah disalahgunakan sehingga Menjadi barang jualan dan akhirnya menyebabkan nilainya tidak lagi stabil (fluktuieren). Ini mencacatkan fungsinya yang sepatutnya dijadikan sandaran atau ukuran taschen nilai komoditi lain. Matwang yang dijadikan sandaran nilai sepatutnya mempunyai nilai yang hampir tetap, tidak terlan banyak berubah dan bergerak. Hanya dengan itu, inflasi dapat dikawal und jualbeli menjadi stabil dan keadilan tersebar. Es gibt noch keine Gästebewertungen zu diesem Hotel. Jetzt eine Hotelbewertung schreiben Sie waren bereits im Terkawal? Teilen Sie Ihre Erfahrungen! Selain Melihat Nilai Matawang Kertas, Kuba, Khan, Juga, Nilai, Emas, Hari, Ini, Bukanka, Juga, Tuur, Naik, Dengan, Agak, Atas Sebab itu, hatta jika hari ini kita sibuk menginginkan emas untuk dijadikan matawang, namun dengan sikap dan Haltung Yang menggangap matawang sebagai komoditi, Emas dan perak itu sendri pun Akan gagal berfungsi sebagai matawang Yang diinginkan oleh Islam. Sebab itulah, perlu difahami, kejayaan menjadikan, emas, sebagai, matawang, belum, boleh, dianggap, satu, kejayaan, mengislamkan, ekonomi, sama sekali, malah, masih, amat, jauh. Malah, apa yang lebih perlu diperbetulkan adalah sikap, kefahaman dan system regulasi kewangan dunia hari ini. Sistem matawang emas als Perak ini pun bukanlah diperkenalkan oleh Rasulullah, malah ia telah wujud sebelum dari kebangkitan Rasulullah. Islam menerima pakai dua logam berharga esu sebagai matawang dan hanya mampu di ISLAMKAN apabila syarat-syarat urusniaga matawang yang digariskan oleh baginda Nabi DIPENUHI. Justeru, hanya, memperjuangkan, matawang, emas, bukan, segala, galanya, bagi, sebuah, ekonomi, dan, kewangan, Justeru, janganlah, ada, yang, menyangka, bahawa, system, kewangan, Islam, akan, hanya, menjadi, benar-benar, Islam, apabila, menggunakan, emas, dan, perak, sebagai, matawang. Tidak semudah itu. Malah dengan fiat geld ini juga system kewangan islam mampu dicapai jika regulasi dan pengurusan matawang berjaya direfomasikan kepada cara yang betul, sama ada cara ia dikeluarkan, edaran, kawalan dan penggunaannya. MENYEDIHKAN BILA EMAS DIJADIKAN ALAT PELABURAN Lebih menyedihkan, di Ketika laungan dan desakan untuk mengembalikan emas dan perak sebagai matawang dipukul Canang oleh sebahagian UMAT Islam, individu Yang sama juga kelihatan sibuk memperdagangkan emas dan menjadikannya sebagai sebagai bahan pelaburan. Mereka sibuk membeli emas dalam bentuk jongkong Yang dijual oleh Public Bank, Maybank melalui akaun pelaburan emasnya, atau melalui Syarikat-Syarikat gelegen untuk disimpan dan kemudian dijual bagi memperolehi Untung atas perbezaaan hari ini dan masa hadapan. Kemudian mereka menggembar-gemburkan kononnya melabur dalam emas adalah islamisch is menepati Islam. Hakikatnya itu adalah dakwaan terseleweng mereka, ia tersasar dari falsafah matawang yang digariskan oleh Imam al-Ghazzali, dan mehrheit ilmuan Islam. Memang benar, walaupun secara kontraknya jual beli mereka adalah sah apabila menepati syarah serah terima pada satan masa dan sama timbangannya (Yadan bi Yadin mithlan bi mihtlin). Tetapi hakikatnya tindakan esu tersasar dari Maqasid al-Shariah hat eine neue Auszeichnung erhalten. Malah jika benar-benar satu hari kelak emas dijadikan matawang, individuell sebegini yang akan merosakkan system kewangan Islam di ketika itu. Mengapa Kerana mereka terlibat dalam mengubah fungsi emas als perak yang sepatutnya menjadi matawang kepada komoditi dan objektif untuk membuat untung atas perubahan nilai. Selagi mereka melaksanakan kerja esu, selagi itulah emas juga Nachricht senden Zuzwinkern TIDAK SESUAI dijadikan matawang. Kelak nanti syiling-syiling matawang emas semuanya disimpan als disorokkan dari gunapakai, kerana ingin menunggu nilainya menaik. Tatkala itu ia akan tergolong dalam erti ihtikar yang diharamkan. Perlu difahami, Emas Yang sudah dibentuk Menjadi perhiasan seperti Gelang, Rantai, cincin dan sepertinya tidak dilarang untuk dijadikan komoditi atas sifatnya Yang Telah bercampur dengan Geschick pembuatan dan ditokok tambah pula dengan batu Permata dan sebagainya. Tatkala itu, barulah boleh diambil untung atas jualannya. BAGAIMANA Konteks HARI INI MATWANG Kertas Disebabkan matawang emas masih tidak wujud di Ketika ini, maka bagi memastikan System kewangan Lebih stabil dan selamat Pada pandangan Islam, maka apa sahaja Yang Menjadi galang ganti kepada matawang emas dan perak juga Türüt wajib DIKENDALI SESUAI SEBAGAI MATAWANG bukan KOMODITI . Kesatuan Fiqh Islam sedunia, akur kepada system kewangan dunia yang dipegang oleh bukan Islam, mereka mengatur als menjadikan kertas sebagai matawang. Maka atas dasar hajiat. Ulama sedunia bersama pakar ekonomi Islam muat keputusan keharusan untuk mengunnapakai matawang kertas namun mestilah diuruskan menepati karas urusan emas dan perak. Iaitu dari sudut hukumnya dans juga cara pengendaliannya sebagai matawang, iaitu tidak harus dijadikan komoditi. Atas Sebab itu, Devisenhandel walaupun dibuat tetapi beschmutzen untuk mengabil Untung atas perbezaan nilai matawang, adalah juga HARAM di dalam Islam kerana ia Lebih kepada spekulasi dan perjudian. Di samping isu-isu lain seperti gharar dan keterlibatan riba dalam Hebelwirkung. Apapun, Yang Pasti Perniagaan Devisenhandel Wang Kertas Pelbagai Negara adalah untuk menraih untung Atas Perbezaaan Nilai Matwang Adalah HARAM Keran ia Adalah Judi Dan Penyebab Mudarat Kepada System Ekonomi Dünen und Penyumbang Kepada Inflation Serta Ketidakstabilan Nilai Matawang. Bank-Bank Islamische Dialektische Dialyse Dialyse Dialyse Dialyse Dialyse Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Hanya forex untuk tujuan linden nilai (hedging) sahaja dibenarkan. Itlah juga keputusan Majlis Scharia-Bank Negara Malaysia. Devisenhandel Untuk raih untung atas perbezaan nilai matwang tidak dibenarkan OLEH MAJORITI Majlis Syariah Bank-Bank Islam walaupun ia dibuat secara vor Ort. Hasilnya, kita perlu faham, matawang kertas (fiat geld) yang wujud hari ini juga mestila TIDAK dijadikan komoditi, sama seperti emas dan perak. Itulah yang diwarwarkan von Syeikh Taqi von Uthmani semasa Forum Kewangan Dunia. Bagi mengurangkan masalah di dalam System ekonomi semasa. Sebakai Jalan Pertama untuk mewujudkan System ekonomi adil dan menepati Islam. Malangnya dicelah-celah ketamakan manusia hari ini, matawang kertas fiat hari ini turut menjadi bahan sasaran als objektif keuntungan. Bukan sahaja bank-bank terlibat, malah ramai einzeln juga rambang mata berniaga FOREX melalui Plattform Internet, Walau ia ditegah oleh kerajaan, semuanya tidak diendah lagi. Mereka membeli matawang sesebuah Negara (Euro sebagai contoh) untuk disimpan sebagai pelaburan taschenmensch nilainya menaik untuk dijual kembali di pasaran. Inilah punca als penyebab kelam kabut ekonomi dunia. Sama ada ia dilakukan von industri perbankan atau individu. Kesemuanya BERDOSA. Imam Al-Ghazzali berkata. Jadinya, barangsiapa yang memulakan berjualbeli matawang (untuk mendapat keuntungan perbezaan nilai), tindakannya sendiri telah BERCANGGAH dengan objktif asal penciptaan matawang. Jika dibenarkan mereka berbuat demikian, kelak matawang itu sendiri akan menjadi tumpuan als objektif lalu akan bermulalah perbuatan ihtikar (horten) simpan untuk tunggu naik harga dan jual 1 Falsafah larangan als objktif ini dijelaskan oleh Syeikh Taqi uthmani Dapat Dilihat Dengan Jelas Dari Pengharaman Riba Dan Penghalalan Jual beli sebagai ganti kaedah untuk mendapat untung. PENYELESAIAN TEPAT DAN Tidak PELIK Sebenarnya cadangan ini tidaklah ganjil dan pelik, Malah ia juga Telah dicadang oleh Ramai Pakar ekonomi termasuk Yang bukan beragama Islam. Contohja selepas berlakunya kegawatan pada tahun 1930 an, 8216 Wirtschaftskrise Ausschuss telah dibentuk oleh Southampton Handelskammer. Selepas perbincangan dan diskusi mendalam mereka menyatakan: Um sicherzustellen, dass das Geld seine wahre Funktion erfüllt, um als ein Mittel des Austausches und der Verteilung zu dienen, ist es wünschenswert, dass es aufhören sollte, als Ware gehandelt zu werden. 2 Malah suatu percubaan praktikalisch telah dicuba dan didedahkan oleh seorang ahli ekonomi bernama Margrit Kennedy von Dalam bukunya bertajuk Interesse und Inflation Free Money. Beliau memaklumkan hasil perkubaan pelaksanaan zinsfreies modell DAN MATAWANG TIDAK DIJADIKAN KOMODITI yang dilakukan di pekan kecil Österreich pada tahun 1932- 1933, dia menyatakan. Als mehr als 300 Gemeinden in Österreich begannen, sich für dieses Modell zu interessieren, sah die österreichische Nationalbank ihr eigenes Monopol gefährdet. Er trat gegen den Stadtrat ein. 3 Beliau juga bersama beberapa pakar ekonomi von Vereinigte Staaten telah berusaha bagi mencadangkan system alternative ini kepada kerajaan USA pada tahun 1933, tetapi semua cadangan mereka ditolak. Syeikh Taqi menegaskan. Um die Welt vor solchen bösen Folgen zu retten, sollte der Handel mit Geld selbst gestoppt werden. Der Austausch von verschiedenen Währungen ist natürlich für den internationalen Handel unvermeidlich, für den eine Währung für eine andere Währung verkauft werden muss, und eine Gewinnspanne für den Verkäufer kann in den Wechselkurs eingebaut werden. Soweit diese Börsengeschäfte für den eigentlichen Zweck des grenzüberschreitenden Handels mit realen Waren durchgeführt werden, kann sie kein Problem darstellen. Das Problem entsteht, wenn der Währungsaustausch für spekulative Geschäfte im Geld selbst bestimmt ist. Leider ist die Mehrheit der auf dem Markt durchgeführten Devisengeschäfte rein spekulativ. 4 Ertinya. Bagi menyelamatkan dunia Dari Kesan buruk, penjualbelian matawang MESTI dihentikan, Namun begitu, pertukaran matawang berbeza adakalanya tidak dapat dielakkan bagi keperluan perdagangan Antarabangsa, yang Mana memerlukan pertukaran dan jualbeli matawang berbeza. Dan margin keuntungan penjual mungkin telah dimasukkan dalam nilai tukaran. Biasanya pertukaran dari jenis ini yang didasari oleh tujuan-tujuan asa perdagangan komoditi sebenar, ia tidak banyak mengancam ekonomi. Masalaah sebenar hanya berbangkit apabila pertukaran matawang dibuat bagi tujuan spekulasi dalam nilai matawang itu sendiri. Deutsch - Übersetzung - Linguee als Übersetzung von "anatas" vorschlagen Linguee - Wörterbuch Deutsch - Englisch Andere Leute übersetzten. Bayangkan, dengan Anzahl der Beiträge globalen Welthandel Pada tahun 2008 sekitar 32 US Billionen 5 iaitu purata US88 Milliarden setiap hari, mankala 8216daily Umsatz bagi globalen Devisenmärkte pula dianggarkan Pada nilai USD 3980000000000, 6 iaitu, 45 kali ganda Lebih besar Dari Anzahl der Beiträge international Handel. Ini bermakna hanya 2 daripada pertukaran matawang von benar-benar von didasari von permintaan von sebenar von kerajaan dan peniga. Baki 98 adalah dilakukan atas dasar spekulasi yang akhirnya menyebabkan inflasi di seluruh dunien dan menjadi salah satu punca ketidakstabilan ekonomi dunia dan kegawatan. 1) Wajib mengembalikan fungsi matawang kepada asal iaitu penentu nilai barangan (komoditi) dan perantara kepada proses jualbeli komditi. 2) Tidak menjadikan matawang samada wang fiat atau emas als perak sebagai komoditi kerana ia hanya akan merosakkan system nilai dan ekonomi serta menambah inflasi. 3) Haram hukumnya menyertai FOREX Handel melalui internet di peringkat einzeln kerana bercanggah dengan undang-undang negara dan banyak syubhatnya di sisi undang-undang Islam. 4) Setiap penasihat Syariah Bank-Bank Islam wajib menyemak Kembali Fatwa Mereka (jika ada yang membenarkan) Yang membenarkan Bank seliaan Mereka berniaga Forex Trading Walau mematuhi syarat serah terima sertamerta. 5) Kerajaan Malaysia amat patut mengenengahkan Idee ini kedalam perbincangan ekonomi dengan Negara-negara maju di seluruh Düne. Saya yakin mereka sedar, hasil membenaRKAN matawang sebagai KOMODITI inilah yang menjadikan Malaysia sasaran George Soros pada tahun 1997. Tanyalah Dr Mahathir tentang hal ini. 6) PAS dan Pakatan Rakyat juga patut menjuarai ist ini di pentas nasional dan global. Jangan Biarkan Syeikh Mufti Taqi Uthmani keseorangan dalam lontaran ideanya. 7) Kepada penyokong-penyokong matawang emas Dinars, Jangan undeinem terlibat dalam perdagangan emas jongkong sebagai komoditi kerana undeinem adalah punca kegagalan System itu diyakini oleh barat kerana nilainya juga Türüt Akan Menjadi schwanken kerana undeinem. 8) forex YANG DIBENARKAN hanyalah a) Untuk linden nilai (Hedging) b) untuk tukar duit kerana urusan luar negara (yang biasanya tukar di Geldwechsel) c) forex tukaran matawang yang diperlukan kerana perdangangan komoditi di peringkat antarabangsa yang memerlukan penggunaan matawang berbeza. 9) FOREX Handel untuk raih keuntungan yang dilakukan oleh einzeln sebenarnya kecil sekali berbanding FOREX yang dilakukan oleh Bank Negara Malaysia dan Bank-Bank Komersial. Kerajaan Malaysia sepatutnya MENIMBANG KEMBALI DASAR FOREX Yang besar ini terlebih Dahulu. Bukankah dahulu BNM pernah rugi berbillion ringgit akibatnya. Kesimpulannya kedua-dua Forex dari institusi dan perseorangan sama sekali tidak menepati Maqasid Scharia als merosak fungsi matawang. 10) Sekadar menyimpan emas untuk diri sendiri von kemudian hari, tiada masalah von sisi Islam dan Maqasid Shariah. Apa yang saya sifatkan sebagai bermasalah dalam tulisan ini adalah yang simpan emas sekejap, kemudian jual, kemudian simpan balik, kemudian jual semula. Iaitu mereka yang menjadikan emas untuk handelnde secara kerap kerana meraih untung perbezaaan nilainya. Jadi, jangan salah faham tulisan ini sebagai insgesamt melarang simpanan emas. Terima kasih kepada sesiapa yang mampu membrana sehingga tamat artikel ini dan khusunya bagi mereka yang mampu memahami tulisan ini. Sampaikanlah ia kepada sesiapa yang mampu memgambil manfaat darinya. Zaharuddin Abd Rahman 1 Februari 2010Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Forex Trading Zaharuddin Abd Rahman Setelah berhempas Pulas melayan sebahagian bantahan, komentár dan tidak puas hati pedagang matawang Asing (Forex Trader) Sejak tahun 2008 iaitu Sejak Dari awal Saya menyediakan kajian ringkas Yang dipaparkan di web ini , Boleh dirujuk artikel tersebut di link berikut: - Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individuell. Bukan sekadar itu, Malah Kumpulan pengkaji juga Telah mencuba sendiri berdagang melalui salah satu Plattform Forex bagi mendapatkan kejelasan maksimum sebelum menyimpulkan sebarang hukum. Selen itu, mereka juga telah bertemu dengan penyedia plattform FOREX itu sendeiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX yang berpengalaman. Justeru, Saya kira, perdagang FOREX tidak boleh sama sekali mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana penyelidikan Mereka Jauh Lebih dalam Dari hanya sekadar pengalaman, tambahan pula penyelidik juga menrima Informasi Rasmi Dari pihak Bank Negara Malaysia selaku Regler. Hasil daripada kajian kumpulan pengkaji pertama yang dianggotai von Prof. Madya Dr. Muhammad Bin Som, Dr. Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En. Wan Norhaziki Wan Abdul Halim. Kesimpulan mereka mencatatkan seperti berikut: - 1. Spot forex yang dijalankan alle individuellen melalui Plattform Internet agak berbeza daripada konsep vor Ort forex yang dijalankan di peringkat inter-Bank. Dari satu sudut, ia dibuat berdasarkan stelle forex dari segi harga lani (wertfleck), tetapi dari segi penyelesa ia tidak berlaku berdasarkan T2. Malach penyelesaian tidak akan berlaku selagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. Namun, Dari Sudut Yang gelegen, Spot Forex dilihat Lebih mirip kepada vorwärts Forex, kerana apabila pedagang membeli sesuatu matawang daripada broker, beliau tidak Akan dapat memiliki matawang Yang dibelinya. Sebaliknya, pedagang akan menikmatinya setelah beliau menjualnya semula kepada Vermittler pada waktu hadapan. Apa Yang membezakan Spot Forex oleh individu dengan vorwärts Forex ialah kadar tukaran matawang masa hadapan adalah tetap iaitu kadar Yang dipersetujui Pada Tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matawang dalam Spot Forex tidak tetap, tetapi berdasarkan turun naik harga pasaran matawang Yang didagangkan. 2. Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang asing yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah. (1), (2) dan (3) Akta Kawalan Pertukaran Wang (AKPW) 1953. Mana-Mana Individuelles Dahlem Sama Sekali Berurus Niaga Matawang Asing, Kecuali Setelah Mendapat Kebenaran Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malaysia. 3. Berdasarkan beberapa isu Syariah Yang diketengahkan termasuk isu Qard Hebelwirkung, riba al-nasiah Roll Interesse, qabd, menjual matawang Yang Tiada dalam pegangan (qabd) dan spekulasi Yang melibatkan perjudian, ternyata Operasi Spot Forex Secara Online oleh individu adalah tidak mengikut landasan syarak Yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang (bucht alSarf). Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universität Utara Malaysia yang dianggotai von Prof. Madya Dr. Asmadi Mohd Naim, Dr. Hasniza Mohd Taib, Dr. Muhammad Nasri Hussain. Kertas Mereka menyimpulkan seperti berikut: - Berdasarkan perbincangan di atas, perdagangan Forex Online adalah tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya perkara-perkara Yang menyalahi Syarak iaitu. ich. Pembelian wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan dengan kontrak Scharf sein men gandungi unsur riba. Ii. Sekiranya pembelian kredit esu ditakyifkan sebagai pemberian pinjaman oleh makler, perkara tersebut masih termasuk dalam aktiviti yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat Dari Pinjaman, Dan Larangan Mengumpulkan Pinjaman Dan Jual-Beli. Iii. Männlich matawang secara menangguhkan penyerahan adalah dilarang oleh Syarak. Syarat qabd dalam majlis tidak wujud di dalam transaksi ini. Keharusan melewatkan penyerahan (qabd) tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk di dalam konsep darurat bagi transaksi bonafide. Iv. Urusniaga Broker Secara Online-ini mengandungi unsur bay al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memiliki matawang sebaliknya untuk memberi faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. V. Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang von Syarak. Vi Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang bergantung kepada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebaii pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan Yang dibuat oleh Kedua-dua Kumpulan adalah sama dengan kesimpulan Yang Telah Saya simpulkan Sejak tahun 2008 Yang lalu, dengan itu, Saya menyeru kepada semua pedagang matawang Yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan Yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir Kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi Mereka Yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen Kertas kerja Mereka (Yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan Asen. Sebarang permasalahan von bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Zaharuddin Abd Rahman zaharuddin 1 Jun 2011 Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individuell. Saya hanya berfungsi sebaii pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan Yang dibuat oleh Kedua-dua Kumpulan adalah sama dengan kesimpulan Yang Telah Saya simpulkan Sejak tahun 2008 Yang lalu, dengan itu, Saya menyeru kepada semua pedagang matawang Yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan Yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir Kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi Mereka Yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen Kertas kerja Mereka (Yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan Asen. Diese Seite zu Ihren Favoriten hinzufügen Social Bookmarking Webseiten Mehr. Diese Seite zu Mister Wong hinzufügen Diese Seite zu den Favoriten hinzufügen.

No comments:

Post a Comment